تهران - 1396/01/17
سخنرانی استاد رائفی پور در همایش روایت عهد با موضوع تحلیل انتخابات در ایران (با رویکرد انتخابات ریاست جمهوری)

روایت عهد | mahdimouood.ir


سخنرانی استاد رائفی پور در همایش روایت عهد با موضوع تحلیل انتخابات در ایران (با رویکرد انتخابات ریاست جمهوری)

تهران - سالن اجتماعات رفاه - 1396/01/17

(در صورت خرابی لینک‌های مستقیم، فایل‌ها را از لینک‌های غیرمستقیم (کمکی) دریافت نمایید.)

 

صوتی - 167 دقیقه:

دانلود با کیفیت 24kbps:

لینک مستقیم / 28 مگابایت / دریافت

لینک غیر مستقیم / 28 مگابایت / لینک کمکی

لینک غیر مستقیم / 28 مگابایت / لینک کمکی

 

دانلود با کیفیت 80kbps:

لینک مستقیم / 95 مگابایت / دریافت

لینک غیر مستقیم / 95 مگابایت / لینک کمکی

لینک غیر مستقیم / 95 مگابایت / لینک کمکی

 

تصویر ضمیمه این جلسه:

مهدی موعود | mahdimouood.irبرای مشاهده تصویر با اندازۀ واقعی ، روی آن کلیک کنید. 

 


 

گزارش جلسه:

 

سلسله نشستهای روایت عهد با موضوع تحلیل انتخابات در ایران با رویکرد انتخابات ریاست جمهوری عصر روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ۹۶ با سخنرانی استاد علی اکبر رائفی پور برگزار شد. ایشان با بیان اینکه به عنوان یک مسلمان نگاهی که به انتخابات داریم باید از منظر الهی باشد گفت شکی نداریم که چیزی به عنوان حق الله و حق الناس در این جریان وجود دارد زیرا انتخابات حق شما و همه‌ی افراد جامعه است و از شخص رهبری گرفته تا فرد عادی جامعه یک حق رأی دارند. این طور هم نیست که انتخابات تنها اثری بر روی من نوعی داشته باشد بلکه بر روی همه افراد اثرگذار است.

ایشان با بیان اینکه از گذشته تا امروز رویکرد‌های موجود در کشور تغییر کرده و تأثیرات منطقه ای و بین المللی داشته ایم تصریح کردند در این شرایط اوضاع سیاسی و تمام اتفاقات جامعه از سوی خارجی‌ها در سطح منطقه و بین الملل با نگرانی در حال رصد شدن است.

استاد رائفی پور با بیان اینکه انتخابات می‌تواند رویکردهای کل کشور را عوض کند تاکید کردند اینکه ما اقتصاد مبنی بر داخل یا بیرون از کشور داشته باشیم یکسان نیست و این موضوع باید درک شود.

 ایشان ادامه دادند برگزاری این گونه جلسات برای من سودی ندارد بلکه تنها می‌خواهم با رویکرد نقد وارد موضوع انتخابات شوم و در این مسیر ممکن است از سوی هر دو طرف زده شویم اما مهم این است که مردم ما باید هوشیار شوند و سواد سیاسی آنها بالا برده شود و اجازه سوء استفاده در این جریان داده نشود .

 این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در راستای انتخابات یک سری شاخص‌ها را اعلام می‌کنیم تاکید کردند باید ببینید اگر کاندیداهای مورد نظر با این شاخص‌ها جور بودند می‌توان به انتخاب آنها اقدام کرد.

ایشان ادامه دادند در راستای جلسات مختلفی که با برخی کاندیداها داشتم بعضاً این برداشت وجود داشت که بنده می‌خواهم از ایشان طرفداری کنم و حتی عکس‌هایی هم گرفته شده در صورتی که اینگونه نبوده و بنده قصد حمایت از کاندیدای خاصی را نداشته و ندارم و اگر شما هم برداشت کردید که به نفع یا ضرر کسی حرف زدم، این برداشت شخصی شما بوده زیرا برای من فقط مملکت و انقلاب اسلامی مهم است.

 استاد رائفی پور با بیان اینکه وقتی در کشور درباره‌ی افراد صحبت می‌کنیم، آنها را افراد کامل و تمام می‌بینیم در صورتیکه این غلط است، باید آنها را با یک سه ضلعی بسنجیم که یک ضلع آن آگاهی و اطلاعاتی است که دارد، مثلا گفته می‌شود که فلانی آدم خوبی نیست یا می‌شنویم فلان حرفها را در جلسه ای زده یا مثلاً ضد ولایت فقیه صحبت کرده یا در خارج از کشور بر علیه منافع ملی اقداماتی انجام داده است، از اینجا به بعد ما یک اطلاعاتی داریم که باید برای ما اثبات شود.

 ایشان ادامه دادند ضلع دوم منافعی است که فرد دارد، گاهی شخص می‌داند درست یا غلط چیست اما تقوای لازم را ندارد مثلاً می‌داند الان تصویب این قانون می‌تواند جلوی فسادی را بگیرد اما ممکن است منافعش مثل زمین یا باغ به واسطه‌ی این قانون به خطر بیفتد در نتیجه به تصویب این قانون رای نمی‌دهد.

استاد رائفی پور مورد سوم را به بخش احساسات مربوط دانسته و تاکید کردند همه کاندیداها هم آدم هستند و ممکن است صبور، تند مزاج یا غیره باشند اما یک سیاستمدار باید بتوانند احساسات خود را تا جایی که می‌تواند کنترل کند. با این حال باز هم آنها انسان هستند و ما از این منظر و در طول انقلاب اسلامی صدمه هایی خورده ایم و هزینه‌هایی برای کشور به همراه داشته است.

 این استاد دانشگاه در ادامه، این موضوع را با بیان مثال هایی از اشخاصی که در انتخابات ریاست جمهوری دوره‌های قبل حضور داشته و ذکر برخی ویژگی‌های شخصیتی ایشان که باعث بروز مشکلاتی شد اظهار کردند باید با شناخت ویژگی‌های افراد، آنها در مکان‌ها و منصب‌های در سطح خودشان مورد استفاده قرار بگیرند اما متاسفانه تجربه‌های پیشین نشان داده که این اتفاق نیفتاده و مشکلاتی به وجود آمده است. ایشان تصریح کردند باید دید چه کسی دقیقاً به چه کاری می‌آید یا مهره ای که در شرایط امروز به درد مملکت می‌خورد کدام است مثلا آقای ایکس شاید چند سال آینده به درد کشور بخورد و اکنون نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان نمونه فردی بوده که در جریان انتخابات مجلس و رد صلاحیت شده اما در جای دیگر صلاحیتش تایید شده است. در نتیجه این موضوعات باید به درستی فهمیده شوند در غیر این صورت مملکت به هم میریزد چون در کشور چرخ دنده‌ها باید بچرخند و هر مهره و قطعه‌ای سرجای خودش قرار بگیرد.

 استاد رائفی پور در ادامه با بیان اینکه امروز وقتی از جریانات اصلاح طلب و اصولگرا صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که این دو حزب در حال گذار هستند و برخی جریانات که علیه هم صحبت می‌کردند امروز به هم نزدیک شدند، با تشریح وجود چند قشر در جامعه شامل سکولار، اصولگرا، اصلاح طلب و قشر خاکستری به توضیحاتی پیرامون ویژگی‌های این اقشار پرداخت.

 این استاد دانشگاه در توضیح قشر سکولار گفتند این قشر معمولا پولدار بوده و دارای بیزینس خدماتی هستند و در بالای شهر زندگی می‌کنند. ایشان با بیان اینکه سکولار‌ها در تهران وزنه سنگینی دارند،گفتند سبک زندگی این افراد شبه غربی بوده و مانند آنها فکر می‌کنند، در نتیجه عموما دروازه ورود جریان‌های غرب به کشور به خاطر سفرهای خارجی به سایر کشور‌ها هستند. همچنین دارای تحصیلات و رسانه بوده و کار با آن را بلدند. اهل تبرج به شمار می‌روند و بعضی دارای ایدئولوژیک غربی هستند و مسائل مذهبی ضعیفی دارند.

 این استاد دانشگاه ادامه دادند برخی از سکولارها در مسائل تاکتیکی با برخی از عناصر داخل کشور بر سر موضوعاتی مانند امنیت موافق بوده و بر محیط پیرامون خودشان تأثیرگذار هستند اما معمولاً به شرطی در انتخابات شرکت می‌کنند که با حضورشان بتوانند نظام را تضعیف کنند، در نتیجه حضور سلبی در انتخابات دارند تا مثلا فلان کاندیدا رأی نیاورد. به گفته ایشان نمونه‌های این قشر را در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته و مجلس دیدیم.

 ایشان در ادامه با ذکر ویژگیهای اصلاح‌طلبان افزودند این قشر معمولا در مسائل دینی یا حفظ حریم با دشمن خیلی سفت و سخت نمی‌گیرند اما روی روشهای سیاسی واقف‌تر از اصولگراها بوده و روشمند عمل می‌کنند. به گفته ایشان اصلاح طلب‌ها تا حدودی جوانگرایی دارند که عمدتاً در فضای دانشجویی است اما در بیرون، کابینه پیری دارند همچنین بلدند که چطور از رسانه استفاده کنند و دارای طیف هایی از معتدل تا افراطی هستند. استاد رائفی پور ادامه دادند اصلاح طلبان از سوی دیگر داعیه‌دار مسائل حقوق بشر و آزادی یا مسائل محیط زیستی هستند و سعی می‌کنند که در مسائل اصلی نظام حضور داشته باشند اما برای شرکت در انتخابات شرایط دارند.

 ایشان با بیان اینکه اصلاح طلب‌ها در حال حاضر دچار سردرگمی‌های جدی آرمانی شدند افزودند مثلاً هیچگاه فکر نمی‌کردند که در جریان دوم خرداد زیر علم آقای هاشمی رفسنجانی بروند یا آقای عارف را در انتخابات ۹۲ به قربانگاه بردند یا در مجلس به مسلخ با آقای لاریجانی کشاندند.

به گفته ایشان اصلاح طلب‌ها از سوی دیگر به لحاظ گفتمان استراتژیک شکست می‌خورند و این برای این جریان فکری خطری است ولی البته برای این حزب کارکرد و نتیجه مهمتر است.

 به گفته استاد رائفی پور، در اصلاح طلب‌ها تسامح و تساهل بیش از حد و مشخص نکردن مرزها وجود دارد. این کارشناس در ادامه سخنرانی با تشریح ویژگی‌های اصولگرایان افزودند اصولگراها مرزها و حدود را بیشتر رعایت می‌کنند و تدین بروز جدی‌تری در اصولگرایان دارد و مشاهده می‌کنیم که افراد هیئت برو با ظاهر مذهبی در میانشان وجود دارند یا بعضا مدافعان حرم و شهیدان در راستای دفاع از سوریه از این قشر بیرون می‌آیند. به گفته استاد از سوی دیگر دچار بحران سن در چهره‌ها هستند یعنی چهره‌های جوان در میان اصولگراها خیلی کم داریم البته در دوران آقای احمدی‌نژاد یک سری تزریق چهره‌های جوان به دولت انجام شد اما ایشان خودشان را اصولگرا نمی‌دانند.

به گفته رائفی پور بحران باز تولید نیروی انسانی در میان اصولگرا‌ها وجود دارند و جوانانی هم که پیدا شدند و توانستند جایی برای خودشان بیابند.برای این جایگاه جنگیدند.

 از سوی دیگر اصولگراها بعضا با نگاهی تهدید محور به همه مسائل نگاه می‌کنند که این خوب نیست و در مکتب شیعه باید فرصت ساز باشیم. ایشان افزودند رسانه‌های اصولگرایان معمولا از تغییرات نگران می‌شوند اما همیشه در انتخابات شرکت می‌کنند. رسانه هایشان عمدتا سازمانی است که البته این جریان اخیرا با وجود برخی کانال‌های تلگرامی تغییر کرده است.

 ایشان گروه بزرگ بعدی را مردم یا قشر خاکستری خواندند و  ادامه دادند این قشر مستضعف مالی هستند یعنی دغدغه معیشت دارند و معمولاً جریان‌های سیاسی را نمی‌شناسند.اما باورهای دینی در آنها ریشه دارد هر چند شاید در ظاهرشان نمود نداشته باشد همچنین فرهنگ ایثار و شهادت در خون اینهاست.

 ایشان با بیان اینکه سه گروه سکولار، اصلاح‌طلب و اصولگرا همدیگر را خنثی می‌کنند تصریح کردند که در نهایت این رای جامعه خاکستری یا مردم است که تکلیف را مشخص می‌کنند، گروهی که رسانه ندارند اما تحت تاثیر رسانه قرار می‌گیرند. استاد رائفی پور در ادامه با بیان اینکه در انتخابات ۸۸ گروه سکولار، اصولگرا و اصلاح طلب به صورت بزرگ شرکت داشتند گفتند قشر خاکستری هم به صورت بزرگ شرکت کرد اما در انتخابات ۹۲ قشر سکولار حضور خیلی بزرگی نداشت ولی گروه اصلاح طلب و اصولگرا حضور بزرگی داشته همچنین مردم یا قشر خاکستری، خیلی بزرگ شرکت نکردند یعنی از میان افراد حاضر، کاندیدایی برای خودشان نمی‌دیدند، در نتیجه این شد که آقای روحانی با اختلاف کم برنده انتخابات شد. به گفته ایشان در انتخابات مجلس ۹۴ هم اوضاع به همین شکل بود و مردم یا قشر خاکستری به صورت کوچک شرکت کردند اما گروه سکولار، اصلاح طلب و اصولگرا حضور بزرگی داشتند.

ایشان در ادامه با تحلیل میزان مشارکت و حضور مردم در استان تهران در انتخابات سال ۸۸ و مقایسه آن با انتخابات سال ۹۲ریاست جمهوری و ۹۴ مجلس در استان تهران و شهر تهران به روند کاهشی شرکت مردم در شهر تهران در این انتخابات اشاره کرده و گفتند البته این انتخابات قابل قیاس با انتخابات ریاست جمهوری نیست اما قابل اهمیت است چرا که فقدان وجود نماینده در لیست‌های کاندیداهای نمایندگان مجلس نشان میداد که اصولگراها که رای نیاوردند ،لیست خود را درست نبسته بودند. وی در ادامه با تحلیل انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ و میزان رای آقایان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی همچنین تحلیل حضور مردم در انتخابات و میزان مشارکت آنها به این موضوع اشاره کرد که اثر سیاست ورزی در انتخابات خبرگان ۹۵ هم مشهود بود چرا که به رای نیاوردن مثلث جنتی مصباح و یزدی انجامید.

[ ] ایشان ادامه دادند در آن انتخابات جامعه سکولار یکبار طعم پیروزی را چشیده و امکان تکرار آن وجود دارد. این کارشناس در ادامه با تحلیل نمودار میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۰ و ۸۴ در دوره اول و دوم در استان‌های سنی نشین به ذکر مواردی پرداخت که تایید می‌کردند در سال ۸۸ تقلبی در انتخابات نشده بود اما و مواردی وجود داشت که برخی با دیدن نتیجه آرا در تهران گمان می‌کردند در تمام کشور اوضاع به همان گونه است .

وی همچنین به تحلیل آمار کلی از تمام دوره‌های ریاست جمهوری ایران از ابتدا تا دوره یازدهم و میزان مشارکت مردمی و درصد آراء کاندیداهای مختلف پرداختند و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وقتی تعداد کاندیداها زیاد باشند مردم به صورت قومیتی رای می‌دهند زیرا امکان گفتمان وجود ندارد خاطرنشان کردند اکنون همه به دنبال کسب رای این قشر خاکستری یا مردم هستند. به گفته ایشان امروز دولت مستقر به این فکر می‌کند که رای قشر خاکستری جامعه باید شبیه به سکولارها شود، گفتیم که سبک زندگی سکولارها شامل چه مواردی بوده و امروز با وجود ماهواره، کانالهای تلگرام و شبکه‌های مجازی این سبک زندگی به بخش‌های دیگر جامعه هم رسیده است. آنها می‌خواهند مردم شهرستان‌ها هم مانند مردم تهران رأی بدهند یعنی بحث افزایش شعور سیاسی مردم شهرستان‌ها مانند تهرانی‌ها مطرح شد. در همین راستا دولت به دنبال افزایش سرعت اینترنت در روستاهاست. به گفته این استاد دانشگاه، در این جریان شبکه‌های اجتماعی برای رساندن پیام‌ها به مردم به شدت موثرند و در جریاناتی مانند فیش‌های نجومی قدرت این شبکه‌ها را ملاحظه کردید ، چون به نوعی اینها جریان آزاد اطلاعات و رسانه ای هستند. استاد رائفی پور در بخش دیگری از سخنانش با ذکر مواردی درباره اصولگراها و بیان انتقاداتی، اظهار کرد در میان اصولگرایان تعریف صحیحی از اصول شان ندیدیم ، در نتیجه این اصول باید تعریف شوند . همچنین آنها گاهی اختلاف نظر سیاسی با هم دارند و نگاهشان به مخاطبانشان که اکثرا دین مدار هستند، نگاهی پادگانیست و انتظار رای پادگانی هم دارند. اما این دیدگاه شکست خورده و باید بفهمند که نباید چنین انتظاری از مخاطبان ارزشی شان داشته باشند. به گفته ایشان، اصولگراها برخلاف عنوانشان مرز مشخصی ندارند، آنها نوعی حالت پدرخواندگی و حق آب و گل برای خود قائل هستند در حالی که باید اصول مبنای کار باشد نه افراد.

 این استاد دانشگاه ادامه داد آنها بعضا از بحث ساده زیستی چیزی نفهمیده اند و گاهی زمزمه‌های از فساد مالی در میان اصولگراها شنیده شده که بسیار خطرناک است. به عنوان نمونه تقویت جریان‌های ضد احمدی نژادی موجب ریزش آرای مردمی اصولگراها شد در حالی که باید برای مردم دلایلی که چرا بعضا فلان فرد دچار مشکل است یا دچار انحراف شده به صورت شفاف گفته میشد. ایشان افزودند عدم تحلیل درست و مخاطب شناسی درباره‌ی مردم تهران از دیگر دلایل ریزش رأی بود همچنین وصول گرایی به جای اصولگرایی عاملی بود که باعث شد مردم سیاست بازی‌های این قشر را پس بزنند. مثلا بعضی موارد درباره وجود برخی تخلف‌ها حرف‌هایی زده شد اما در سوی دیگر هیچ حرفی از تخلفات دیگر به میان آورده نشد. استاد رائفی پور افزودند پیری اعضاء و اصرار بر ماندن از معضلات دیگری است که اصولگرایان را با بحران بازتولید عضوهای جوان مواجه کرده همچنین نگاه مشکوک و امنیتی داشتن به موضوعات باعث می‌شود که گاهی خیلی از افراد دلسوز هم وارد این جریان نشوند.از سوی دیگر مدام دم زدن از رهبری و هزینه کردن ایشان هم از موارد دیگر است اما آنها باید بدانند اگر شخص رهبری حرفی را با استدلال و منطق بیان می‌کنند آنها نباید بروند همان حرف‌ها را دوباره تکرار کرده و از آن دم بزنند بلکه باید بر روی آن استدلال و منطق کار کنند. ایشان افزودند اما عملکردهای غلط اصولگرایان باعث انگ خوردن به انقلاب و رهبری می‌شود و این در حالی است که آنها حتی نمی‌توانند شخص رهبری را به درستی به مردم معرفی کنند. به گفته این کارشناس نگاه آنها در کادر سازی شبیه نگاه مارکسیست‌ها شده که حزب سازی می‌کردند . همچنین شایبه قدرت طلبی در میان اصولگراها در میان مردم بیشتر شده و تشتت آرا به وجود آمده است.

 استاد رائفی پور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هیچ فردی در میان اصولگراها بی عیب و نقص نیست گفت اما این موضوع را هم نباید القا کنیم که فلان فرد معتدل و فلان فرد افراطیست. او همچنین عدم درک درست و واقعی از نیازهای جوانان به ویژه در مسائل مربوط به ازدواج را از دیگر ضعف‌های موجود در اصولگرایان دانسته و تصریح کردند البته این موضوع در میان جریان چپ هم به چشم می‌خورد و این جریان هم راهکاری برای مسائل جوانان مثل موضوع ازدواج ارائه نکردند . ایشان در بخش دیگری از سخنانش گفت جریان اصولگرایی از سوی دشمنان هم مورد حمله قرار می‌گیرد و قدرت رسانه ای آنها توانسته با پرداختن به مواردی،  مخالفت این قشر با شادی مردم را مثلاً در جریان کنسرت‌ها و لغو آنها، به مردم القا کند.

 در حالی که باید بلد باشیم نسبت به رفع اتهام اقدام کنیم. ایشان بزرگترین مقصر اینگونه برچسب خوردن‌ها را خود اصولگراها دانستند زیرا نمی‌توانند مسائل را درست به مردم انتقال بدهند و در بخش دیگری از سخنان تأکید کردند که جریان اصولگرایی به طرح‌های زودبازده فکر می‌کند و برنامه‌ریزی بلند مدت ندارند همچنین فقدان چهره‌های مردمی که از بدنه مردم و شناخته شده باشند در میان اصولگراها دیده می‌شود در حالیکه افراد سالم و ساده زیست فراوانی وجود دارد اما دیده نمی‌شوند. ایشان با اشاره به توان رسانه ای پایین و اینکه بعضا استفاده از ضد تبلیغ هم در میان اصولگراها دیده می‌شود، فقد چهره‌های سلبریتی مثل بازیگر و خواننده در این حزب را هم از دیگر انتقاداتی دانست که به این جریان وارد میشود. همچنین درگیر شدن با مسائل فرسایشی در میان اصولگرایان دیده شده و آنها با آینده نگری کاری ندارند. او در ادامه با ذکر مواردی درباره‌ی اصلاح طلبها گفت آنها گروه هدف خود را متوسط رو به بالا قرار دادند و تلاش به کار بستند تا قشرخاکستری به سکولار شکل بگیرد در نتیجه برروی جامعه خاکستری کار و بیشتر از بعد فرهنگی کار می‌کنند. همانطور که در موضوع کنسرت‌ها جوری عملیات روانی انجام دادند که گویا بیشتر کنسرت‌ها در حال لغو شدن هستند در حالی که در واقعیت این میزان تقریبا ۲ درصد بود اما آنها قاعده بازی را بلدند و در جریان انتخابات به نحوی عمل می‌کنند که رای‌های سلبی در انتخابات‌ها به وجود بیایند، در نتیجه بیشتر بر روی فضاهای فرهنگی مثل آزادی اجتماعی و مسائلی از این دست عمل می‌کند اما ما باید بسنجیم که در موقعیت‌های مختلف چگونه باید عمل کنیم. این کارشناس در ادامه با بیان اینکه چند نوع گفتمان شامل گفتمان اصلاح‌طلبان، توسعه گرا و عدالت‌خواهی وجود دارد، گفت دولت فعلی صاحب گفتمان نیست بلکه بیشتر به دنبال این است که با نگاه توسعه، اصلاح‌طلبانی که بعضاً به منتقدان دولت تبدیل شدند را با خود نگه دارد. اما این نوع گفتمان مردم را شاکی می‌کنند چون آنها چیزی را می‌بینند که می‌سنجند نه آمارهایی را که از اشتغال و تورم و غیره از سوی دولت ارائه می‌شود.

 این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وجود رای‌های منفی بالا برای دولت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا را از جمله موانع پیشرو عنوان کرد و گفت باید یکسری اتفاقات در مدت زمان باقیمانده بیفتند تا گشایش‌هایی شکل بگیرد مثلاً در بحث‌های امنیتی، اتفاقاتی بیفتد تا دولت برای کسب رأی در دور دوم مشکلات کمتری داشته باشد. ایشان افزودند از میان معیشت، امنیت، عدالت و آزادی‌های اجتماعی، دولت در بحث معیشت و عدالت حرفی برای گفتن ندارد اما شاید در بحث امنیت و آزادی‌های اجتماعی بتوانند کارهایی را در مدت زمان باقی مانده از دوران ریاست جمهوری انجام دهد.

 ایشان همچنین تاثیر فوت آقای هاشمی بر باج خواهی اصلاح‌طلب‌ها را عاملی دیگر دانستند که باید مد نظر قرار داده شود و افزودند در میان برخی از مردم هم عده‌ای میل به دو دوره ای شدن انتخابات دارند و این کار را سخت کرده است.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش گفت در جریان انتخابات اثر مظلوم نمایی هم در رای آوردن تاثیرگذار است چراکه برخی کاندیداها می‌توانند در این فضا مظلوم‌نمایی انجام داده و با دو قطبی سازی مانند اشرافیت و ضد اشرافیت و غیره، مزیت هایی برای خود بسازند. ایشان در ادامه با ذکر مواردی از نقاط قوت یا ضعف برخی کاندیداهای احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افزودند مردم باید از جریان چپ و راست تحلیل درستی داشته و آنها را به خوبی بشناسند همچنین باید اهل مطالعه باشند تا بدانند شاخص‌هایی مانند ساده‌زیستی، حل مشکلات مردم ، بیکاری، اعتیاد، گرانی و مواردی از این قبیل مورد توجه کدام یک از کاندیداهاست. همچنین باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که مردم آزادی اجتماعی را در کنار مسئولیت اجتماعی می‌خواهند، آنها از تبعیض بدشان می‌آیند‌. این مردم خدمت صادقانه می‌خواهند‌.

ایشان در پایان خطاب به جوانان تاکید کردند انقلاب اسلامی ایران تا اینجا کارآمد بوده و با اشاره به اقدامات زیرساختی که از ابتدای انقلاب تا الان انجام گرفته خاطرنشان کردند که مبادا با فتنه دشمن و آمارهایی که ارائه می‌شود به دام ناکارآمدی بیفتیم. وقتش رسیده است که با انتخاب آگاهانه مسئولیت خود را در این امر انجام دهیم، دادن رای سفید به هیچ عنوان درست نیست بلکه باید شاخصه‌هایی را معرفی و ساختارهایی را درست کنیم.

 ایشان همچنین با تأکید بر اینکه طبق قانون اساسی میتوان مسئولان را امر به معروف و نهی از منکر کرد، به لزوم راه اندازی ngoهای مردمی برای مقابله با فساد و برای بیان مطالبات تصریح کردند.

 


پست مرتبط:


mahdimouood.ir