واژه فمینیسم از کلمه لاتین Femina یعنی جنس زن گرفته شده است و در قرن نوزدهم برای توصیف زنانه شدن بدن مرد یا توصیف زنانی که خصوصیات مردانه داشته‌اند، استفاده می‌شده است. اما در قرن بیستم این مفهوم تغییر کرد و از آن به بعد به جنبش فکری یا نظریه‌ای گفته می‌شود که معتقد است زنان به علت جنس خود، در طول تاریخ به فرودستی کشیده شده و تحت تبعیض‌های گوناگون قرار گرفته‌اند.

مهدی موعود | mahdimouood.ir

در این مستند اشاره به فیلمهایی چون «دختران انتظار» و «همخانه» شده که چطور کمک می کنند به عادی سازی فرهنگ های منحط غربی از جمله طلاق به عنوان اولین راه حل و همخانه(Roommate) شدن زوج ها قبل از ازدواج.
دکتر William Gairdner جامعه شناس کانادایی صاحب کتاب جنگ علیه خانواده «The War Against the Family» است. او ضمن انتقاد از فمنیستها به مفهوم آزادی در اندیشه آنها اشاره می کند و می گوید:
«مفهوم رایج آزادی این است که ما باید از قید و بندهای انتظارهای دیگران آزاد باشیم. یا در اعمال خودمان به قوانین محدود نباشیم و هر آنچه را که خود مایلیم انجام دهیم. وقتی مردم می گویند آرزو دارند آزاد باشند، معمولا منظورشان این است که از مسئولیت ها، استرس ها و الزام های شغلی، همسر یا فرزند یا هر چیز دیگری که در آنها حس محدودیت ایجاد می کند رها شوند...
ما منشورهای بسیاری برای حقوق انسانها داریم. از سازمان های ملل گرفته تا نهادهای پایین تر، اما هیچ منشور رسمی جهت تکالیف و مسئولیت ها نداریم. این روزها مصلحت سیاسی این است که مفهوم آزادی اخلاقی و مسئولیت پذیری که در خانواده ها و زندگی های سنتی هست، مثل مادری و همسری، تحقیر شود، تنزل پیدا کند، و این برای تاریخ دموکراسی مایه تاسف است.»
کنوانسیون یا معاهده رفع تبعیض از زنان، از جمله اسناد مهم بین المللی است. پس از بررسی های کارشناسان، شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد الحاق به کنوانسیون ولو مشروط، به صلاح جمهوری اسلامی ایران نیست. ولی در آغاز سال 1378 مرکز امور مشارکت زنان به سازمان ملل تعهد داد تا امکان الحاق را پیگیری کند و در این زمینه دست به اقداماتی زد. جالب اینجاست که خود آمریکا به این کنوانسیون ملحق نشده و آن را مخالف قوانین داخلی خود می داند.

 

مدت زمان: 75 دقیقه

کیفیت: DVDRip

ابعاد تصویر: 576*720

فرمت: MP4

حجم کل: 248 MB

 

دانلود فایل:

بخش اول - 100 مگابایت:

لینک مستقیم | لینک غیر مستقیم (کمکی)

بخش دوم - 100 مگابایت:

لینک مستقیم | لینک غیر مستقیم (کمکی)

بخش سوم - 48 مگابایت:

لینک مستقیم | لینک غیر مستقیم (کمکی)

 

(بعد از دریافت هر 3 قسمت، اقدام به اکسترکت فایل فشرده نمایید.)

 


mahdimouood.ir