نزدیک به یک قرن است که شرکت «والت دیسنی» (Walt Disney)، فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های مخصوص کودکان را که حاوی ارزش‌ها و سنن آمریکایی هستند، تولید و منتشر می‌کند. این شرکت طیّ دهه‌ها، تبدیل به یک امپراتوری بزرگ شده است. در دهه‌های اخیر، تولیدات این شرکت، بزرگسالان را نیز هدف گرفته و در کنار سایر چهره‌ها و شرکت‌های هالیوودی، تبدیل به یکی از پیشگامان حمایت از ارزش‌های جدید غربی به مانند همجنس‌‌بازی و یا شیطان‌پرستی شده است.


••• والت دیسنی چگونه به وجود آمد؟
شرکت والت دیسنی (Walt Disney Company) پر درآمدترین شرکت رسانه‌ای در جهان محسوب می‌شود. این شرکت در سال 1923 م. با عنوان «استودیوی کارتون برادران دیسنی» بنیان نهاده شد و در سال 1986 م. عنوان کنونی را به خود گرفت. شخصیّت‌های کارتونی، فیلم‌های متحرّک و پارک‌های سرگرمی این شرکت در تمام جهان شناخته شده هستند.
والت دیسنی در 5 دسامبر سال ۱۹۰۱ م. در «شیکاگو» دیده به جهان گشود. او از یک خانواده کشاورز بود. از کودکی به آموختن نگارگری پرداخت. در جنگ جهانی اوّل، راننده آمبولانس بود. او پس از جنگ، به تبلیغات تلویزیونی پرداخت.
در سال ۱۹۲۲ م. با کسی به نام اوب ایورکز شرکتی به راه انداخت. در ۱۹۲۳ م. به هالیوود رفت و آغاز به ساخت کارتون کرد. نخستین کار بزرگش، آفرینش چهره‌ای به نام میکی ماوس بود. در ۱۹۳۰ م. بسیار نامدار شده بود. وی در ۱۹۳۷ م. نخستین فیلم بلند پویانمای خود به نام «سپیدبرفی» را ساخت. وی همچنین کارگاهی فراهم کرده بود که در آن به آموزش پویانماگران می‌پرداخت. وی در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ م. «دیسنی‌لند» را گشود.

مهدی موعود | mahdimouood.ir

شرکت والت دیسنی (The Walt Disney Company) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان است.
این شرکت در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ م. به وسیله دو برادر، والت (Walt) و روی او. (.Roy O) دیسنی، به عنوان یک استودیوی کوچک انیمیشن‌سازی تأسیس شد و چندی بعد، به یکی از بزرگترین استودیوهای هالیوود، صاحب یازده شهر بازی و چند شبکه تلویزیونی، از جمله «اِی‌بی‌سی» تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۹۳۰ م. با کمک شرکت «کلمبیا پیکچرز» موفّق به عرضه مجموعه تلویزیونی کارتونی «میکی ماوس» شد.
والت دیسنی، در سال 1928 م. شخصیّت میکی ماوس (Mickey Mouse) را در کارتون «قایق بخاری ویلی» (Steamboat Willie) ارائه نمود که با استقبال فراوانی مواجه شد.
در سال 1984 م. و متعاقب مرگ والت دیسنی، یک یهودی به نام مایکل ایزنر (Michael Eisner) ریاست شرکت دیسنی را بر عهده گرفت.
وی بلافاصله هم‌کیشان یهودی خود را وارد شرکت نمود و به قول مایکل مدود (Michael Medved)، منتقد سینمایی، به زودی، یهودیان سراسر دیسنی، را در برگرفتند. تحت مدیریت جدید، فروش و سود شرکت دیسنی افزایشی ناگهانی یافت و این شرکت که بار دیگر احیا شده بود، بار دیگر به قلّه جهانی صنعت سرگرمی بازگشت.

•••  والت‌دیسنی، یکی از فعّال‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای در حوزه کنترل اذهان
مالکیّت تیم هاکی «اردک‌های بزرگ آناهیم» (The Mighty Ducks of Anaheim) نمی‌تواند شروعی برای توصیف وسعت این پادشاهی باشد. هالیوود هنوز هم قلب نمادین این شرکت است.

مهدی موعود | mahdimouood.ir

•••  شرکت‌های فیلم‌سازی دیسنی
شرکت والت دیسنی، تحت لوای «انتشارات کتاب والت‌دیسنی"(Walt Disney Company Book Publishing) و «گروه انتشاراتی اِی‌بی‌سی» (ABC Publishing Group)، هشت بنگاه انتشارات کتاب، هفده مجله، شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی با ده ایستگاه تلویزیونی که در پنج بازار برتر جهان مشغول به فعّالیت هستند، سی ایستگاه رادیویی در تمام بازارهای برتر جهانی، یازده کانال کابلی شامل «دیسنی»، «ای‌اس‌پی‌ان» (ESPN) (مشترک)، «اِی اند اِی» (A&E) و «کانال تاریخی» (History Channel)، سیزده کانال پخش بین‌المللی از «استرالیا» گرفته تا «برزیل»، هفت واحد تولیدی و ورزشی در اقصی نقاط جهان و هفده سایت، اینترنتی، شامل «ای‌بی‌سی‌گروپ» ESPN (ABC group)،.sportszone،  NFL.com، NBAZ.com و NBAZ.com. پنج گروه موسیقیایی این شرکت، شامل مارک‌های «بوئنا ویستا»( Buena Vista)، «لیریک‌استریت» (Lyric Street) و والت‌دیسنی.
درآمد این شرکت در سال 2010 م. بالغ بر سی و هشت میلیارد دلار بود که تقریباً 7/5 میلیارد دلار آن را سود خالص تشکیل می‌داد.

••• آیا میکی ماوس و جری نماد یهودیان هستند؟
میکی ماوس، جزو مشهورترین شخصیّت‌های کارتونی دیسنی است که برای اوّلین بار در 18 نوامبر 1928 م. معرفی و به زودی تبدیل به ستاره بیش از صد و بیست کارتون مختلف گشت. بد نیست بدانیم این اوّلین شخصیّت مشهور آثار والت دیسنی، نمادی از همان یهودی سرگردان و بی‌کس است که مدام از سوی رقیبان قوی‌تر تهدید می‌شود و او صرفاً با اتّکا به زیرکی و چالاکی خویش، بر تمامی دشمنان، فایق می‌آید. امروز هم تداوم این شخصیّت کارتونی را در انیمیشن «تام و جری» می‌توان مشاهده کرد که موشی بدجنس و فریب‌کار، با تکیه بر شیطنت‌ها و ناجوانمردی‌هایش، به طرز اعجاب‌آوری همیشه بر گربه‌ای نادان و احمق پیروز می‌شود.
این قبیل آثار، در دادن حسّ اعتماد به نفس به مخاطبان یهودی که دقیقاً مفهوم سمبل «موش» را می‌فهمند، [ظاهراً در آلمان نازی و همچنین سایر مناطق اروپا یهودیان را با القابی چون موش کثیف مورد خطاب قرار می‌دادند.] و همچنین در دادن الگویی دغل و بدجنس به کودکان و نوجوانان بی‌گناه جهان، تأثیر بسزایی دارند.

••• آیا این دو موش شکست‌ناپذیر والت دیسنی، بازنمایی هویّت یهود هستند؟
در حالی‌که حمایت از هم‌جنس‌بازی، تبدیل به یکی از ارکان هالیوود شده است، والت دیسنی نیز، مطابق آنچه که «مجمع خانواده آمریکایی» (American Family Association) می‌گوید، تبدیل به یکی از ترویج‌دهندگان اصلی نوع زندگانی همجنس‌بازانه و همچنین برنامه‌های سیاسی، اجتماعی همجنس‌بازانه در آمریکای امروز شده است. ایزنر، خود یکی از اعضای هیئت مدیره «حامیان هالیوودی» (Hollywood Supporters)، یک سازمان پرنفوذ طرفدار همجنس‌بازی است.
در پارک دیسنی‌لند نیز که اصولاً مکانی برای تفریح خانواده‌ها و کودکان است، هر ساله مراسم جشن و تجمّع همجنس‌بازان برگزار می‌شود. در مراسمی که در ژوئن 1996 م. برگزار شد، شرکت دیسنی اجازه داد تا دست اندرکاران هم‌جنس‌باز، میکی‌ماوس (Mickey Mouse) و دونالد داک (Donald Duck) را به صورت عاشقان همجنس‌باز مرد و همچنین مینی ماوس (Minnie Mouse) و دیزی داک (Daisy Duck) به عنوان عاشقان همجنس‌باز دختر به تصویر کشیده شوند.

••• در جشن قوم لوط، شخصیّت‌های کارتونی دیسنی نقش همجنس‌بازها را ایفا نمودند
دیسنی‌لند، نام یک پارک تفریحی می‌باشد که در بلوار «هاربور جنوبی» در «آناهایم کالیفرنیا» واقع شده است. این پارک در ۱۷ ژوئن سال ۱۹۵۵ م. باز شده است. این پارک تاکنون مورد بازدید بیش از پانصد و پانزده میلیون نفر از زمان افتتاح قرار گرفته است.

 

مهدی موعود | mahdimouood.ir



••• دیسنی‌لند در تسخیر همجنس‌بازان
رابرت دی. ویلیامز (Robert D. Williams)، رئیس گروه کارکنان همجنس‌باز دیسنی، در سال 1997 م. اعلام داشت که در حدود 40% از کارکنان این شرکت، همجنس‌باز هستند. بر اساس گزارش‌های «مجمع خانواده آمریکایی» شرکت دیسنی، یکی از بزرگترین حامیان همجنس‌بازی در حوزه برنامه‌های تلویزیونی است.
گری مارش (Gary Marsh)، رئیس بخش سرگرمی کانال دیسنی، در سال 2008 م. در مورد مسئله همجنس‌بازی گفت: شخصیّت‌هایی در کانال دیسنی وجود دارند که به نظر من مردم فکر خواهند کرد همجنس‌باز هستند... تفسیر این موضوع بر عهده خود خوانندگان است...
این سخنان به وضوح نشان می‌دهند که شرکت دیسنی تمایل دارد که به صورت مخفی و پنهانی، عناصر گرایش‌های همجنس‌بازانه را در تولیدهای خود بگنجاند. این موضوع، ما را بر این باور می‌رساند که برای ترویج همجنس‌بازی در تولیدات دیسنی و به منظور پرهیز از برانگیختن احساسات عمومی علیه این شرکت، از تکنیک‌های پیام‌‌های مخفی و تأثیرگذاری بر ناخودآگاه کودکان استفاده می‌شود. البتّه در سالیان اخیر و با توجّه به کاهش حسّاسیت‌ها در جوامع غربی، این پیام‌ها شکل آشکارتری به خود گرفتند.
••• فیلم‌های دیسنی و نمادهای شیطانی
نمادهای شیطانی و جادوگری دیگر، چنان عادّی شده‌‌اند که در فیلم‌های هالیوودی، بدون هیچ‌گونه اعتراض یا حتّی نقدی به نمایش گذارده می‌شوند. دیسنی نیز که بخش اعظمی از فعّالیت‌های خود را معطوف به کودکان نموده است، سهم بسزایی در ترویج این نمادها دارد؛ برای مثال، در پانزده دقیقه ابتدایی فیلم «نارنیا»، بینندگان با شخصیّتی به نام آقای تامنس (Mr. Tumnus) آشنا می‌شوند.
این شخص، ظاهر پان (Pan) را دارد که خدای باروری در ادیان غیرتوحیدی و مشرکانه محسوب می‌شود. در این فیلم اگرچه این کاراکتر شخصیّتی دوست داشتنی و مثبت است، امّا هر کسی که اندک آشنایی را با فرقه‌های شیطان‌پرستی داشته باشد، می‌داند که خدای پان، نماد شهوت‌پرستی و بی‌بند و باری است. از دیگر فیلم‌های اخیر شرکت والت دیسنی، مجموعه بسیار مشهور «هری‌پاتر» است که در سراسر آن، با دیدی مثبت به پدیده سحر و جادوگری که در تمام ادیان توحیدی مورد تقبیح واقع شده، نگریسته می‌شود.
متأسّفانه این دو فیلم و دیگر آثار دیسنی و سایر شرکت‌ها که حاوی پیام‌های مخرّبی بوده و به آهستگی اذهان کودکان ما را در جهتی که خود می‌خواهند، شکل می‌دهند، در کشور ما نیز به طور گسترده‌ای پخش می‌شوند. نمونه‌های این‌چنین در مورد رواج آیین‌های شیطانی و جادوگری، در محصولات شرکت دیسنی به کرّات قابل مشاهده است.

••• پیام‌های زیرآستانه در کارتون‌های دیسنی
علاوه بر تبلیغ ایجاد روابط بین دختران و پسران، حتّی خردسال در کارتون‌ها و فیلم‌های دیسنی که به طور علنی در محصولات این شرکت قابل رؤیت هستند، در برخی موارد، طرّاحان این شرکت اقدام به ارائه صحنه‌هایی کرده‌‌اند که بدون شک به منظور تأثیر بر ناخودآگاه بینندگان طرّاحی شده‌اند و شاید به نوعی آزمایش نظریه پیام‌رسانی زیرآستانه (Subliminal message) بودند تا میزان واکنش عمومی و تأثیرگذاری این نوع روش‌ها سنجیده شود.
پیام‌رسانی زیرآستانه یا ناخودآگاه، نوعی روش تبلیغاتی است؛ به این معنی که پیامی را داخل محتوای یک تصویر یا عکس جاسازی می‌کنند به گونه‌ای که شما متوجّه آن نمی‌شوید؛ امّا این پیام به صورت خودکار در ناخودآگاه شما نقش می‌بندد.
در محصولات دیسنی به کرّات به واژه «سکس» برمی‌خوریم که در انمیشن‌های این شرکت، مانند «شیر شاه» گنجانده شده‌اند. در یکی از صحنه‌های انیمیشن «پری کوچک»، کشیش داستان در حال انجام مراسم ازدواج، حرکت بسیار ناشایستی انجام می‌دهد. پس از اعتراض‌هایی که به این امر صورت گرفت، صحنه یاد شده اصلاح گردید. در انیمیشن «نجات‌گرها» در صحنه‌ای با تصویر زنی مواجه می‌شویم که قسمت بالای بدنش عریان است. از این نوع تصاویر که یا به صورت تنها چند فریم یا به عنوان بخشی حاشیه‌ای از تصویر در تولیدهای دیسنی به نمایش گذارده شده‌‌اند، نمونه‌های بسیاری موجود است.

 

مهدی موعود | mahdimouood.ir

••• تصاویر ضــــدّ عربی
شرکت دیسنی، تحت هدایت مالک یهودی خود، ایزنر و با انعکاس انگیزه‌های صهیونیستی مدیریت عالی خود، در سالیان گذشته، تصاویری تولید نمود که حاوی توهین آشکار به ملّت عرب بودند؛ برای مثال، در فیلم سال 1994 م. با عنوان «بازگشت جعفر»، به عرب‌های دماغ عقابی، با عنوان «راسوهای بیابان» اشاره می‌شود.
در فیلم «پدر عروس 2»، یک شخصیّت نفرت‌انگیز عرب به نام حبیب وجود دارد. فیلم «کازام» (1996 م.) که توسط استدیوی «تاچ استون» (Touchstone) شرکت دیسنی تولید شد، شامل تعدادی شخصیّت عرب پست و نالایق است. یکی از این شخصیّت‌ها یک دلّال بازار سیاه به نام مالک است. دیگر فیلم‌های اخیر ضدّ عرب شرکت دیسنی عرب عبارتند از «هم‌اکنون در ارتش» و «جی‌آی‌جین».

••• دریم ورکس ارتش جدید هالیود
استودیوی «دریم ورکس» یکی از استودیوهای تازه تأسیس آمریکایی است که در سال ۱۹۹۴ م. توسط استیون اسپیلبرگ، دیوید گفن و جفری کتزنبرگ تأسیس شد. این استودیو توانست با تولید فیلم‌ها و سپس انیمیشن‌های پرفروش، به سرعت نام خود را در میان غول‌های فیلم‌سازی هالیوود، مطرح سازد. استودیوی دریم ورکز، در سال ۲۰۰۲ م. با کسب جایزه اسکار برای انیمیشن «شرک»، بعد از والت دیسنی و «پیکسار» به عنوان سومین استودیوی مطرح جهان، در زمینه انیمیشن تبدیل شد. همچنین در زمینه فیلم، می‌توان به تولید فیلم‌های موفّقی چون «گلادیاتور»، «زیبایی آمریکایی»، «ملاقات با والدین» و «نجات سرباز رایان» اشاره نمود.
این استودیو، به خصوص با وجود جفری کتزنبرگ که ده سال سابقه اجرایی در استودیوی والت دیسنی داشت، در زمینه انیمیشن، بسیار قوی عمل کرد و با تولید انیمیشن‌های «شاهزاده مصر»، «فرار جوجه‌ای»، «شرک»، «ماداگاسکار» و ... و کسب جایزه اسکار در سال ۲۰۰۲ م. به خاطر انیمیشن شرک به سومین استودیوی مطرح جهان (بعد از والت دیسنی و پیکسار) در زمینه انیمیشن تبدیل شود. در سال ۲۰۰۵ م. مذاکره‌هایی بین استودیوهای «پارامونت» و دریم ورکس انجام شد که طبق آن قراردادی به مبلغ ۱.۶میلیارد دلار بین طرفین منعقد شد. طبق این قرارداد، تقریباً کلّیه امتیاز استودیوی دریم ورکس به پارامونت واگذار شد. هم اکنون نیز بسیاری از کارتون‌های دریم ورکز در استودیوی والت دیسنی ساخته می‌شود.
البتّه لازم به توضیح است که استیون اسپیلبرگ و دیوید گفن و جفری کتزنبرگ (پایه گذاران این استودیو) کماکان در این استودیو باقی ماندند و تغییری در روند کاری این استودیو (در زمینه فیلم و انیمیشن) داده نشد؛ بلکه بیشتر سود حاصل از آن، به مدیران «پارامونت» خواهد رسید و کماکان محصولاتش را با نام «دریم‌ورکز» بیرون می‌دهد.
استیون آلن اسپیلبرگ که در یک خانواده یهودی در «سینسیناتی» در «اوهایو» به دنیا آمده، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، برنده سه جایزه اسکار و یکی از موفّق‌ترین کارگردانان تاریخ سینما، هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی است. با این حال، بعضی از منتقدان، او را نمونه فیلم‌سازان «بلک‌باستر» (اهمّیت وجه تجاری بر وجه هنری) می‌دانند.
توجّه به تولیدات این شرکت، جالب و هشداردهنده است. در برخی از فیلم‌های تولید شده این شبکه می‌توان نمادهای فراماسون و ایلومنیاتی را دید.
بهتر است که از لوگوی شرکت شروع کنیم. پسر بچّه‌ای که روی ماه نشسته است، نماد همجنس‌بازان و آیین قوم لوط است. بالنی که او را به بالا می‌برد هم نمایانگر دور شدن از بعد جسمانی و نزدیک شدن به قلمرو شیطان را تداعی می‌کند. ایلومنیاتی، از گروه‌های پیچیده و مخوف است. در فیلم‌های تولید شده توسط شرکت والت دیسنی می‌توان سمبل‌های این گروه را به خوبی دید.
چتر از نمادهای ایلومنیاتی و کنترل ذهن است که در برنامه قصّه‌های شب از آن استفاده شده است. در این فیلم هم از نماد چتر استفاده شده است.در فیلم «جادوگر شهر از» که پر است از نمادهای شیطانی و فراماسونری, ایلومنیاتی و کنترل ذهن، بالای سر سگ، یک چتر است و دسته آن حرف «J» را نشان می‌دهد که نمایانگر خدای خورشید است. دریم ورکس توانسته است با وارد شدن در میان غول‌های سینمایی ویژه کودکان، جایگاه قابل توجّهی پیدا کند.

•••••• برخی نمادها
بی‌گمان، نقد و تحلیل هریک از این آثار که از قضا به لحاظ تکنیکی بسیار قابل تأمّل و گفت‌وگو هستند، فرصت بسیاری را می‌طلبد و می‌توان درباره هر یک از آنها، ساعت‌ها به بحث نشست؛ لیکن هدف این نوشتار، اشاره‌ای به اصل موضوع و تلنگری برای والدین مخاطب است. بر این باوریم وقتی این آثار را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، هریک، همچون اجزای یک پازل بزرگ خواهند بود که در جوار هم، فرهنگ صهیونیسم جهــــانی را تقویت کرده و ذهن کودک امروز را برای پذیرش تفکّرات سلطه‌طلب صهیونیسم جهانی در آینده آماده می‌سازد:

 

مهدی موعود | mahdimouood.ir

1. میکی موس
نخستین شخصیّت معروف شرکت والت دیسنی، یک موش کوچک و دوست داشتنی به نام میکی ماوس بود.
مجموعه میکی ماوس سال‌هاست که تولید می‌شود و هم اکنون نیز شخصیّت محبوب نسل دیروز و امروز به شمار می‌رود.
جالب است بدانیم که از دیرباز، یهودیان را با نام «موش کثیف» می‌شناختند. والت دیسنی به کمک میکی ماوس توانست در چند دهه کاری کند که این واژه جای خود را به «موش دوست داشتنی» بدهد و دیگر کسی نمی‌توانست برای یهودیان تصوّر «موش کثیف» را داشته باشد.
میکی ماوس معصوم که همواره مورد تهاجم رقبای خود قرار می‌گرفت و تنها به کمک زیرکی بر دشمنان پیروز می‌شد، نمادی شد از معصومیّت قوم یهود! که باید تلاش کند تنها با سرمایه خود، یعنی زیرکی، خود را از دست دشمنان جهانی رهایی دهد.

2. تام وجری
شخصیّت جری در مجموعه تام و جری در واقع، ادامه شخصیّت میکی ماوس است. جری موش زبل و بدجنسی است که با شیطنت و ناجوانمردی، همواره بر گربه ابله و احمق پیروز می‌شود. این پرسش که چرا برخلاف دنیای واقعیت، همواره این موش است که برگربه پیروز می‌شود، چیزی است که ناخودآگاه، ذهن کودک و بزرگسال را به خود معطوف می‌دارد و از سوی دیگر، به تدریج این حس را در ذهن کودک نهادینه می‌کند که می‌توان با دغل و حقّه بازی، همیشه پیروز شد.
تام و جری علاوه بر آثار خاصّی که بر مخاطبان جهانی داشت، توانست حسّ اعتماد به نفس را در مخاطبان یهودی خود ـ که سال‌ها از موش کثیف بودن در رنج بودند ـ نهادینه نماید. موش کثیف صفتی بود با بار معنایی ترسو بودن و منزوی که هیچ‌کدام از آنها در موش کوچک والت دیسنی دیده نمی‌شد.

 

مهدی موعود | mahdimouood.ir

3. لوک خوش‌شانس
مجموعه «لوک خوش‌شانس»، داستان گانگستر سفیدپوستی است که هیچ خانه و کاشانه‌ای ندارد؛ امّا همیشه فرشته نجات سرخ‌پوستان بومی است و وجودش باعث می‌شود که افراد و قبیله‌های گوناگون، هیچگاه وارد جنگ و دعوا نشوند. او به همراه اسب بذله‌گو و سگ شوخ‌طبعش، همیشه به دنبال تبهکاران است و در پایان هر بخش، تنها به سوی غروب خورشید می‌رود؛ امّا چرا غروب خورشید؟!! شاید اگر بدانیم غروب خورشید در کتاب مقدّس، نماد «سرزمین موعود یهودیان» است، به خوبی پاسخ این پرسش را دریابیم. لوک خوش‌شانس سعی می‌کند تا به خوبی معرّف یهودی خوش‌برخورد و مهربانی باشد که به دنبال سرزمین موعود و مادری خود است و در این راه، به رسالت خود، یعنی ایجاد امنیت برای دنیا عمل می‌کند.

4. هاچ زنبور عسل
خیلی از ما در دوران کودکی خود، مجموعه جذّاب «هاچ زنبور عسل» را دیده‌ایم و بی‌هیچ تأمّلی، حاضر هستیم دیدن آن را به کودکان دلبند خود توصیه کنیم؛ امّا خوب است بدانیم داستان هاچ زنبور عسل به کودکان یهودی می‌فهماند که باید همواره به دنبال مادر (نماد سرزمین موعود) خود باشند و دیگران، همچون موجودات مخوف این انیمیشن، همواره در این راه، سدّ راه او هستند و البتّه در این راه می‌توان روی کمک برخی دوستان مو بور حساب کند.
نکته: گشتن به دنبال مادر، تم غالب مجموعه‌های انیمیشنی است که کشور‌های آسیایی و در رأس آنها «ژاپن» به سفارش شرکت‌های صهیونیستی هالیوود تولید کرده‌اند؛ مانند «دختری به نام نل»، «حنا دختری در مزرعه»، «باخانمان»، «چوبین» و غیره. همان‌طور که گفتیم، مادر در فرهنگ یهودی، نماد سرزمین موعود یهودیان است. این انیمیشن‌ها هرچند با هدف بیشترین تأثیر بر کودکان یهودی جهان ساخته شده، امّا به دیگر کودکان جهان نیز این حس را القا می‌کند که تصاحب دیگر سرزمین‌ها با عنوان برگشتن به سرزمین مادری، حقّ مسلّم قوم یهود است.

 

مهدی موعود | mahdimouood.ir

5. شیر شاه
شاید کمتر کسی فکرش را بکند مجموعه سه قسمتی «شیر شاه» بر پایه پیام‌های سیاسی شکل گرفته باشد. در شیر شاه به خوبی جنگ دو ابر قدرت برتر ـ جنگل ـ و آشتی نسل‌های آینده آنها دیده می‌شود. این اثر، نمادی از جنگ سرد «آمریکا» و «شوروی» در سال‌های طولانی پس از جنگ دوم جهانی است که سرانجام به آشتی نسل‌ها و فروپاشی نظام کمونیسم پایان می‌یابد؛ امّا یادمان نرود شیر در فرهنگ یهودی، نماد سلطه جهانی صهیونیسم است. در «تورات» می‌خوانیم: ... و بقیّه قوم یعقوب در میان امّت‌ها و قوم‌های دیگر مثل شیر در میان جانوران جنگل و مانند شیر درنده در میان گلّه‌های گوسفند خواهند بود که هنگام عبور، پایمال می‌کنند و می‌درند و کسی نمی‌تواند مانع آنها شود.

6. دامبو فیل پرنده
دامبو بچّه فیل زشتی است که ابتدا مورد تمسخر و بی‌توجّهی اطرافیان قرار می‌گیرد؛ امّا سرانجام می‌تواند با تلاش، خود را بالا بکشد (نمادی از قوم یهود که در جوامع مختلف چندان مورد توجّه نبودند). مادر دامبو عرق‌چینی شبیه به کلاه یهودیان بر سر دارد و به این ترتیب از دیگر فیل‌ها متمایز می‌شود. گناه او تنها این است که می‌خواهد از فرزندش حمایت کند؛ امّا زندانی می‌شود. سرانجام، دامبو شایستگی خود را ثابت می‌کند و در عملیاتی پیروزمندانه، همه تحقیرها را پشت سر می‌گذارد و پرچم سیرک را که البتّه بی‌شباهت به پرچم اسرائیل هم نیست، به اهتزاز درمی‌آورد. این انیمیشن، اعتماد به نفس و خودباوری را به کودکان یهود هدیه می‌دهد و به خوبی، مظلومیت ساختگی یهود (صهیونیسم) را تداعی می‌کند.

7. جوجه اردک زشت
شخصیّت گوشه‌گیر و زشت جوجه اردک، شبیه دامبو فیل پرنده است؛ به ویژه اینکه در پایان، همانند او به موفّقیت می‌رسد و تبدیل به یک قوی بسیار زیبا می‌شود. حرکت این قوی زیبا به سمت خورشید در غروب هم همان نمای معروف انیمیشن لوک خوش‌شانس را به یاد می‌آورد. از این روی، کارتون معروف «جوجه اردک زشت» نیز که در اصل برای مخاطب یهودی تولید شده است، ذهن کودکان معصوم امروز را به سوی آرمان‌های صهیونیسم سوق داده و آنها را برای پذیرش تفکّرات یهود در فردا آماده می‌سازد.

8. گالیور
در همان نگاه نخست به انیمیشن معروف «گالیور»، با یک سفیدپوست بلند بالا با مدل موها و لباس انگلیسی، آمریکایی مواجه می‌شویم که از طریق دریاها به سرزمین عجیب کوتوله‌ها (نماد مشرق زمین) پا نهاده و به آنها در مبارزه علیه دشمنانشان کمک می‌کند. به این ترتیب، این موضوع در ذهن کودک شکل می‌گیرد که این «انگلوساکسون‌ها» هستند که باید منجیّ همیشگی آنها باشند.

9. پرنس مصر
هالیوود در عرصه انیمیشن‌های مذهبی نیز به طور جدّی ورود کرده است. این انیمیشن، روایتگر زندگی حضرت موسی(ع) است. در این کارتون بسیار پرهزینه به خوبی روایت تحریف شده هالیوود از دین و تمایل آن را به «سکولاریسم» می‌بینیم.
در «پرنس مصر» به طرز ماهرانه‌ای منزلت عصمت و شأن این نبیّ مکرّم الهی تنزّل می‌یابد. هالیوود، مشابه این انیمیشن، برنامه‌های کارتونی دیگری مربوط به زندگی حضرت نوح(ع) و حضرت یوسف(ع) نیز تولید کرده است.

10. شرک
هرچند شرک انیمیشنی بسیار حرفه‌ای، جذّاب و دوست داشتنی بود، کودکان در سری‌های دو و سه آن، به طرز باورنکردنی‌ای با مقوله سکس و معاشقه‌های طولانی روبه‌رو شدند. این‌گونه تصاویر و صحنه‌ها به تدریج ذهن کودک را درگیر موضوعاتی می‌کند که متناسب با سنّ او نبوده و وی را با بسیاری ناهنجاری‌های شخصیّتی رو به‌رو می‌کند.

 


mahdimouood.ir